Chinees Ming porselein: het blauw-witte erfgoed van een gouden dynastie

De Ming-dynastie (1368-1644) betekende een tijd van welvaart, stabiliteit en bloei voor het Chinese keizerrijk. Die bloei kwam niet alleen tot uiting in paleizen en schilderkunst, maar ook in wat misschien wel het bekendste exportproduct uit de Chinese kunstgeschiedenis zou worden: Ming porselein.

In de ovens van Jingdezhen, hét porseleincentrum van China, werd dag en nacht gewerkt aan vazen, borden, theepotten en schalen. Niet zomaar gebruiksvoorwerpen, maar heuse kunstwerken in blauw en wit – bedoeld voor paleizen, tempels en, vanaf de 16e eeuw, voor de export naar Europa.

Hoe een Ming vaas herkennen?

Vraag een verzamelaar naar Ming porselein en hij zal meteen aan een blauw-wit decor denken. En terecht: het diepe kobaltblauw op een melkachtige witte ondergrond werd hét kenmerk van de Ming-vaas. Toch was die techniek al vóór de Ming-periode goed ingeburgerd. De porseleinenmaken onder de Ming-keizers slaagden er alleen in ze op ongeziene schaal te perfectioneren.

Tijdens de heerschappij van keizer Hongwu (1328-1398), de eerste keizer van de dynastie, was het kobalt nog schaars, en de blauwe kleur daardoor vaak fletser. Maar onder zijn opvolger Yongle (1360-1424) kwam de techniek tot volle wasdom. De schilderingen kregen diepte, nuance en een bijna tastbare levendigheid. Landschappen, bloemen, draken en mythologische scènes verschenen in fijne penseelstreken op het oppervlak.

Vanaf het midden van de 15e eeuw werd de decoratie nog verhalender. De taferelen deden denken aan woodblock prints, met scènes die vertelden in plaats van alleen te versieren.

En dan was er het kraakporselein – geproduceerd onder keizer Wanli (1563-1620) – dikwijls bedoeld voor de export naar het Westen. Breekbaar, maar begeerd. Ook hier weer dat herkenbare blauw-wit, nu met vakkenpatronen en motieven die zich uitstrekten tot aan de rand.

Ming porselein is veel meer dan kleur, ook het merkteken telt

Naast stijl en kleur speelt ook het merkteken (‘mark and period’) een belangrijke rol bij het herkennen van Ming porselein. Deze keizerlijke stempels – doorgaans zes karaktertekens – verwijzen naar de periode waarin het stuk gemaakt werd. Maar let op: ook in de Ming-tijd zelf werden eerdere perioden nagebootst.

Daarom kijkt een expert van Ming porselein altijd naar het geheel: de vorm, het glazuur, de penseelvoering én het merkteken. Want alleen de combinatie van al die kenmerken geeft zekerheid over herkomst en waarde.

Wilt u weten of uw porselein uit de Ming-periode komt?

Misschien hebt u een vaas geërfd, een bord op de kop getikt of een stuk dat u simpelweg fascineert. Is het echt Ming porselein? Of een latere kopie? En wat is het waard?

Antiek Picart helpt u graag met het herkennen en taxeren van Chinees Ming porselein. Wij combineren historische kennis met marktinzicht en geven u een eerlijke, vrijblijvende waardebepaling.

Contacteer ons vandaag nog voor een gratis schatting van uw Ming vaas, bord of ander Chinees porselein.

USP

Gratis schatting
van uw antiek

USP item

Antiquair
met jaren ervaring

USP item

Bezoek aan huis
in heel België

USP item

Correcte prijzen
voor uw antiek