Chinees Wanli en kraakporselein

Wanliporselein en kraakporselein: porselein voor keizer en export

In het China van de 16e eeuw drukte niemand sterker zijn stempel op de porseleinproductie dan keizer Wanli (1572–1620). In Jingdezhen, de porseleinstad van China, draaien ambachtslieden overuren. Maar deze keer niet alleen voor het hof. Er is vraag, veel vraag. Van kooplui uit Portugal en de Nederlanden, van missionarissen en diplomaten uit heel Europa.

Het Wanliporselein, met zijn elegante lijnen en diepe kobaltblauw, belichaamt een rijk in volle bloei. Maar tegelijk ook één in volle verandering. Porselein is niet langer uitsluitend keizerlijke kunst – het wordt ook handelswaar, bedoeld voor de export. Uit die verschuiving groeit een nieuw genre: kraakporselein. Iets robuuster, iets losser van stijl, maar nog steeds doordrongen van vakmanschap.

Wie was keizer Wanli?

Keizer Wanli, telg van de Ming-dynastie, regeerde maar liefst 48 jaar. Zijn naam leeft vandaag vooral voort in het porselein dat onder zijn gezag geproduceerd werd. Wanliporselein is het erfgoed van een veranderend rijk: de esthetiek blijft verfijnd, maar de productie verplaatst zich van exclusieve hofkringen naar bredere, vaak commerciële circuits.

Kraakporselein: porselein dat kraakt?

De term kraakporselein roept vaak de verkeerde associaties op. Het gaat hier niet om gescheurd of beschadigd servies, maar om porselein dat – via Portugese en Nederlandse schepen – zijn weg vond naar Europa. De naam ‘kraak’ zou zelfs verwijzen naar het scheepstype waarin het werd vervoerd.

Kraakporselein is een herkenbaar hoofdstuk binnen het Wanliporselein: blauw-wit, onderverdeeld in vlakken, met decoraties van bloemen, vruchten of taoïstische symbolen. Vaak gemaakt voor de export, en daardoor minder verfijnd dan hofporselein, maar wél zeer gewild. In menig zeventiende-eeuws schilderij vind je een stuk kraakporselein als statussymbool op de achtergrond.

Hoe herken je Wanliporselein en kraakporselein?

Er zijn enkele typische kenmerken voor Wanliporselein of kraakporselein:

  • Het blauw-wit glazuur: iets lichter en losser van stijl dan bij vroeger Ming-porselein
  • De vakindeling: panelen met afwisselende motieven
  • De vorm: schalen met opstaande randen, vazen met lange halzen
  • De functie: veel stukken waren bedoeld voor de export en daardoor robuuster

En dan is er het merkteken Chinees porselein – of soms net het ontbreken ervan. Want waar hofporselein vaak keizerlijke zegels droeg, bleef kraakporselein meestal ongemerkt. Geen toeval: veel van deze stukken waren puur bestemd voor buitenlandse afnemers.

De waarde van kraakporselein vandaag

Hoewel kraakporselein ooit als ‘meer functioneel dan verfijnd’ werd beschouwd, is dat beeld aan het kantelen. Wanliporselein en kraakporselein zijn vandaag bijzonder gegeerd – net omdat ze een kruispunt vormen tussen Oost en West, kunst en koopwaar, gebruik en verhaal.

Bij de waardebepaling van Chinees porselein uit de Wanli-periode is het geheel van belang: het glazuur, de schildering, de vorm, het al dan niet aanwezige merkteken. Zelfs een eenvoudig ogende schaal kan, mits authentiek, bijzonder waardevol blijken. Onze experts geven graag een heldere inschatting van de prijs en van het verhaal achter het stuk.

Bent u in het bezit van Wanliporselein of kraakporselein?

Misschien hebt u een vaas met een blauw-witte decoratie. Een bord met vlakken en bloemen. Een porseleinen erfstuk zonder Chinees merkteken, maar met karakter. Is het keizerlijk? Is het export? Wat is de waarde van uw Chinese porselein?

Antiek Picart helpt u graag bij het herkennen, dateren en taxeren van Wanliporselein, kraakporselein en ander Chinees porselein uit de Ming-periode. We combineren vakkennis met liefde voor het verhaal achter het object.

Contacteer Antiek Picart vandaag nog voor een gratis en vrijblijvende schatting van uw Wanliporselein of kraakporselein.

USP

Gratis schatting
van uw antiek

USP item

Antiquair
met jaren ervaring

USP item

Bezoek aan huis
in heel België

USP item

Correcte prijzen
voor uw antiek